De Reclame Code Commissie vindt dat LDODK de naam van sponsor Wijnvoordeel.nl niet op haar shirt mag voeren. De club en de sponsor beraden zich op stappen.
Eind vorig jaar werd bekend dat het Nederland Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) had ingediend omdat zij vindt dat de sponsornaam wijnvoordeel.nl het gebruik van alcohol stimuleert en dat zou in strijd zijn met de afgesproken reclameregels. De RCC heeft maandag de klacht gegrond verklaard.
LDODK en Wijnvoordeel.nl zijn het hier niet mee eens en beraden zich op stappen. Begin volgende week volgt overleg met een advocaat. Wijnvoordeel.nl heeft twee weken de tijd om tegen de uitspraak in beroep te gaan. De reclameregels zijn onderlinge afspraken. Wijnvoordeel.nl is niet bij de betrokken organisatie aangesloten.
Jacco Oosterhof, directeur van Wijnvoordeel.nl, vindt dat de er met twee maten wordt gemeten. “Wij mogen niet op een shirt staan, maar de Jupiler League en de Amstel Gold Race zijn blijkbaar geen probleem. Bij thuiswedstrijden van SC Heerenveen komt regelmatig de Amstelcorner in beeld. Ook dat mag dus. Bovendien maken wij geen reclame voor wijn, maar is wijn toevallig onderdeel van onze bedrijfsnaam.”
Op het moment dat de klacht werd ingediend, toonde Oosterhof zich al kritisch over de onderling afgesproken reclamecode. “De code is vooral ingesteld door de traditionele slijters en die hebben moeite met de webwinkels die wijn verkopen. Ik zou willen dat er in plaats van onderlinge afspraken wettelijke voorschriften komen, dan weet iedereen waar hij aan toe is.”
LDODK-voorzitter Gouke de Vries begrijpt alle commotie niet. “Wij zijn blij met al onze sponsoren, dus ook met Wijnvoordeel.nl. Dit is wel een mooie aanzet tot discussie. Ik denk dat er ongetwijfeld wel een creatieve oplossing komt.”
Foto: Jacob Heres/Korfbalfoto.nl