Hoorzitting reclamecode zonder tegenstander

Terug naar het nieuwsoverzicht

LDODK-bestuurslid Jacqueline Oosterhof en haar broer Jacco, directeur van wijnvoordeel.nl, waren maandag in Amsterdam bij het college van beroep van de Reclame Code Commissie. Helaas ontbrak de tegenstander.

Jacqueline is wel enigszins verontwaardigd. “De Stichting Alcohol Preventie (STAP) heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over het voeren van de naam wijnvoordeel.nl op het LDODK-shirt. Wij zijn het daar niet mee eens en wilden graag met hen in discussie over de reclamecode. Maar ja, dat lukte dus niet.”

Bij het korfballen heb je de wedstrijd gewonnen als de tegenstander niet komt opdagen. Maar dat is in deze zaak niet het geval. Het college van beroep doet over drie weken uitspraak.

Het achtkoppige college kon goed begrijpen dat de afvaardiging uit Friesland teleurgesteld was over het ontbreken van de tegenstander. Jacqueline: “Ze vonden het een interessant dossier. We konden alle vragen goed beantwoorden.” LDODK en Wijnvoordeel.nl hebben nog een onderzoeksbureau laten kijken naar andere sportverenigingen en shirtsponsor. Jacqueline: “We hebben diverse jeugdteams gevonden die worden gesponsord door bijvoorbeeld Gall & Gall of Mitra. Maar deze grote jongens worden niet aangepakt. Er lijkt sprake van willekeur.”

STAP diende eind vorig jaar met succes een klacht in bij de Reclame Code Commissie over wijnvoordeel.nl als shirtsponsor van LDODK. De stichting vindt dat de vermelding van de sponsor op het shirt aanzet tot alcoholgebruik en vindt dat in strijd met de regels.

De Reclame Code Commissie ging mee in die klacht, LDODK en wijnvoordeel.nl zijn in beroep gegaan. Zij vinden dat er met twee maten wordt gemeten. Alcohol verbinden aan een evenement mag namelijk wel, zoals de Amstel Gold Race, de Jupiler League en het Holland Heineken House. Ook een heel veld vol reclameborden van wijnvoordeel.nl is toegestaan.

Foto: Jacob Heres/Korfbalfoto.nl

Deel dit artikel op: