Leden Businessclub zetten LDODK gericht in

Terug naar het nieuwsoverzicht

Sportverengingen kunnen niet zonder sponsors, dat geldt ook voor LDODK/Rinsma Fashion. De nog steeds groeiende Businessclub heeft inmiddels bijna honderd leden. Een moderne sponsorrelatie gaat veel verder dan geld overmaken met als tegenprestatie een vermelding in het programmaboekje en op de website. Wanneer een sponsor het slim aanpakt en de kansen grijpt, is er veel meer mogelijk. Drie leden van de Businessclub vertellen over hun ervaringen.

Kenonz

Altijd in beeld
Iedereen die een zakelijk mailtje van Gouke de Vries krijgt, leest bij de handtekening dat hij voorzitter is van LDODK. Dat doet hij bewust. “Kenonz detacheert medewerkers bij overheden en zij vinden het belangrijk dat je als bedrijf maatschappelijk bezig bent.” Maar dat is het niet alleen. LDODK loopt al jaren als een rode draad door het zakenleven van Gouke. “Wij laten op verschillende manieren zien dat we sponsor zijn en nodigen bijvoorbeeld altijd klanten uit bij de thuiswedstrijden van LDODK.” In zakelijke gesprekken ontbreken de laatste korfbalontwikkelingen zelden. “Mijn gesprekspartners weten van mijn betrokkenheid bij LDODK en beginnen daar meestal zelf over. Ik merk dat ze de prestaties van LDODK ook volgen.” Gouke is ervan overtuigd dat zijn opdrachtgevers wanneer ze een vacature hebben en LDODK in de krant, op tv of social media tegenkomen, aan Kenonz denken. ”Zo werkt het wel. Toen wedstrijden van LDODK eind vorig seizoen een paar keer live op Ziggo Sport en de NOS werden uitgezonden, zagen wij op die dagen een piek in het aantal bezoekers op onze site.” Het is niet alleen uitstraling, Gouke benut zijn korfbalnetwerk ook volop voor zijn zakelijke activiteiten. “Korfbal is landelijk een grote sport, met toch een relatief klein netwerk. Mensen uit de korfbalwereld melden zich spontaan bij ons.” Het korfbalnetwerk leverde al een aantal accountmanagers op en ook onder de grote groep gedetacheerden zitten enkele korfballers. “Als je als sponsor actief bent, kun je er gewoon veel uithalen. Veel meer dan menig sponsor denkt.”

Zeilschool De Veenhoop

Een weekend zeilen
Ieder jaar leggen tientallen instructeurs bij Zeilschool De Veenhoop een examen af voor zeilinstructeur. Jongeren die gedurende langere tijd volop zeilervaring hebben opgedaan. “Maar als zeilinstructeur moet je ook goed met kinderen om kunnen gaan”, vertelt Erik Zandstra. “En dat wil je in de praktijk testen.” Daarom organiseert de zeilschool met Pasen altijd een speciaal weekend, waarin de instructeurs in spé ook dat aspect kunnen laten zien. Daarvoor zijn kinderen nodig. Als lid van de Businessclub van LDODK besloot Zandstra om hier de jeugdleden van LDODK voor uit te nodigen. “Dat zijn allemaal kinderen die affiniteit met sport hebben.” Dit jaar waren zo’n vijftig jeugdleden van de partij. Zij kregen twee dagen gratis zeilles. “Het is goed bevallen, we doen het volgend jaar opnieuw.” Ook de selectie van LDODK kwam kijken bij de zeilschool. Zij volgden in september een outdoor evenement.

Maatwurk Ondersteuning

Breed netwerk
Maatwurk Ondersteuning begeleidt mensen met een beperking bij hun maatschappelijk functioneren. Mede-eigenaar Jetze de Vries is daarom continu op zoek naar bedrijven en instellingen waarvoor hij met zijn Maatwurkmensen activiteiten kan uitvoeren. “Bij LDODK heb ik ingangen bij bijna honderd sponsoren. Daar maak ik volop gebruik van.” Het heeft Maatwurk al veel opgeleverd. Steigerhouten meubelen van de houtafdeling van Maatwurk zijn terug te vinden in menig kantoor van mede-Businessclubleden. Bij andere mede-sponsoren vonden Maatwurkcliënten een begeleide baan. “Maar we doen met onze jongens en meiden ook klusjes bij de vereniging. Voor het nieuwe zaalseizoen haalden we bijvoorbeeld weer tribunes op en we helpen bij het schoonhouden van de sponsorborden.” Er zijn ook korfballers actief in de begeleiding. Selectiespeler Marjolijn Kroon volgt een opleiding Persoonlijke begeleiding specifieke doelgroepen. Ze is nu twee dagen per week bij Maatwurk aan de slag: “Ik begeleid cliënten bij hun ontwikkeling door eens per twee weken over hun leerdoelen te praten. Maar ik geef bijvoorbeeld ook verkeersles, om sommige van onze cliënten richting rijbewijs te helpen.” Daarnaast werken Marjolijn en Maatwurk ook samen bij de ontwikkeling van een afdeling G-korfbal bij LDODK. Ook stagiaire Annick Koning, korfbalster bij SCO, is hierbij betrokken. Begin volgend jaar start Marjolijn met kennismakingslessen in het speciaal onderwijs. Jetze: “We gaan op zoek naar nieuwe leden die nog niet korfballen. We gaan sowieso niet onder de vleugels schieten van bijvoorbeeld Oerterp dat al een G-korfbalafdeling heeft. Op deze manier proberen wij meer teams te creëren zodat er ook meer onderlinge wedstrijden in de buurt mogelijk zijn. Wij hebben ons al gemeld als shirtsponsor.”

Foto: Sietse de Boer

Dit artikel is onderdeel van de LDODK-special van Sa!. Meer lezen? Klik hier voor de digitale editie.

Het Friesch Dagblad keek met Erik Wolsink vooruit op de Korfbal League. Lees het artikel hier.

Deel dit artikel op: